top of page
  • Obrázek autoraVeronika Pavlíková

Poprojektová fáze

Aktualizováno: 13. 9.

Pojďme navázat na předchozí příspěvek. Formální zakončení projektu jsem přiřadila do projektové fáze, protože tam podle mě prostě patří. Dokud nemáte podepsaný akcepťák, není projekt hotový a tím pádem projektová fáze ukončená. Papírování, archivaci, uvolnění zdrojů - to všechno jsou jednorázové akce patřící do projektu jako takového.


Co ale teda zbývá do poprojektové fáze? Tři zásadní aktivity - poučení, měření užitku a podpora uživatelů nového projektu.


Nezapomínejte, pro naše uživatele to teprve začíná!

Poučení aneb lesson learned

V jednom z podcastů jsem slyšela, že se obecně v životě málo věnujeme retrospektivám. Neustále ženeme dopředu, hlavně rychle začít a vytvářet něco nového. Na ohlédnutí zpět, poučení se a zavedení nějakých změn, které nám pomohou, si tolik času nenajdeme.


Pokud bychom věnovali stejnou energii retrospektivám jako věnujeme startování nových aktivit, byl by (projektový) svět určitě lepším místem.

Cílem každé retrospektivy by mělo být zjistit následující:

  • Jaké poučení máme z této chyby? Co udělat pro to, aby se už neopakovala?

  • Co se nám povedlo? Co chceme zavést do pravidelné praxe?


Měření užitku pro uživatele

Pamatujete, jak jsme definovali hodnotu, který náš projekt má uživatelům přinést? Jsme tady. Měli bychom v průběhu času měřit, jestli se to opravdu děje a pokud ne, tak přicházet s nápady, jak to změnit. Ano, i hodnota pro naše uživatele se v čase může měnit. A jak na to?


Pokud máte digitální produkt, podsouvejte svým uživatelům dotazníky, otázky, kterými dokážete změřit, jak se spokojenost s vaším produktem mění v čase. S tím, jak měřit hodnotu a dopad vám pomůže dobrý produkťák nebo user researcher.


Podpora uživatelů, provoz projektu

Support, servis, customer care… To je moje srdcovka.


Ani ten nejlepší servisní tým nezachrání projekt, který na svoje uživatele po celou dobu vývoje dlabe.

O uživatelích a hodnotě jsme si toho řekli už dost v předchozích článcích. Každému klientovi vždy doporučuji oddělit servisní tým od toho vývojového. Proč? Jedná se o absolutně odlišný typ práce.


A pokud už ty dva týmy máte, tak v této fázi musíte zajistit hladké předání mezi vývojem a servisem. Co to znamená? Chce to mít seznam úprav, které jsme nasbírali v projektové fázi a ještě je chceme dotáhnout v rámci fáze servisní. K tomu předání bychom měli mít dokumentaci. Jasně, jasně, dobrej kód nepotřebuje žádnou, ale stejně chceme předat kontext projektu, technické závislosti, aby servisní tým byl schopný převzít hlavní myšlenku záměru projektu.


A to je všechno, dámy a pánové. Jsme na konci životního cyklu projektu.

A proč? Protože #vsechnojeprojekt.

bottom of page